pbn24banner

آخرین دور مذاکرات هسته ای به عنوان پایان بازی؟!

[ad_1]

فرارو- مذاکرات هسته ای با ایران وارد مرحله نهایی می شود. این برای جلوگیری از یک بحران جدید در خاورمیانه پایان خواهد یافت.

در دنیای رقابت‌های ژئوپلیتیکی فزاینده در اوکراین، تایوان و جاهای دیگر، قدرت‌های بزرگ حداقل توانسته‌اند در تلاش‌های دیپلماتیک برای خنثی کردن برنامه هسته‌ای ایران همکاری کنند. پس از هشت دور مذاکره در وین، آیا آنها می توانند توافق هسته ای را که باراک اوباما در سال 2015 به توافق رسید و سه سال پس از دونالد ترامپ رها کرد، احیا کنند؟ دور بعدی مذاکرات که قرار است این هفته آغاز شود، بسیار مهم به نظر می رسد.

یک منبع آگاه گفت که مذاکره کنندگان هرگز به پیشرفت نزدیک نبوده اند، اما در عین حال هرگز به شکست نزدیک نبوده اند. مقامات ایالات متحده از چشم انداز توافق بسیار خوشحال هستند. در اقدامی جدید از حسن نیت، ایالات متحده هفته گذشته اعلام کرد که شرکت های روسی، چینی و اروپایی می توانند دوباره از تحریم های ایالات متحده به دلیل مشارکت در برخی فعالیت های هسته ای غیرنظامی در ایران معاف شوند.

خطر خرابکاری برخی گروه ها نیز آشکار است. ستیزه جویان افراطی آمریکایی صدای مخالفت خود را بلند کرده اند. انصارالله حملات موشکی و پهپادی علیه امارات در یمن را تشدید کرده است. این امر منجر به استقرار یک کشتی جنگی آمریکایی و جنگنده های پیشرفته نه تنها برای کمک به حفاظت از آن کشور، بلکه برای ارسال یک هشدار ضمنی به ایران شد. اسرائیل در حال انجام حملات نظامی به تاسیسات هسته ای ایران است. همکاری امنیتی این کشور با کشورهای خلیج فارس رو به افزایش است.

برجام برنامه هسته ای ایران را به شدت سرکوب کرد و بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) را در ازای لغو تحریم های متعدد تشدید کرد. با این حال، اسرائیل و حتی برخی از دموکرات ها آن را محکوم کردند. برجام به ایران اجازه داد پس از 15 سال غنی سازی اورانیوم در مقیاس بزرگ را از سر بگیرد. برجام همچنین ایران را موظف به پایان دادن به برنامه موشکی یا فعالیت های خود در منطقه نکرد.

ترامپ که برجام را «بدترین توافق تاریخ» خوانده بود، تحت یک کمپین «فشار حداکثری» تحریم‌های سنگینی را اعمال کرد. در پاسخ به این رویکرد، ایران به تدریج غنی سازی اورانیوم خود را تسریع کرده است. ایران مقداری اورانیوم را تا 60 درصد غنی کرده است.

ایران همچنین گاز هگزافلوراید اورانیوم غنی شده را به فلز اورانیوم تبدیل کرده است که احتمالاً در ساخت بمب اتمی استفاده می شود و مانع بازرسی آژانس بین المللی انرژی اتمی سازمان ملل شده است. رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خاطرنشان کرد: ایران تنها کشوری است که سلاح هسته‌ای ندارد و تا این حد اورانیوم غنی‌سازی می‌کند. وی افزود: آنچه شما در اینجا دارید یک ایرانی است که در تمام جنبه های برنامه هسته ای خود رشد کرده است.

واقعیت این است که مدت زمان تولید بمب اتمی ایران به کمتر از یک ماه کاهش یافته است که دلیل آن مقدار مواد شکافت مورد نیاز آن است که کمتر از آن چیزی است که در توافق برجام تصور می شد. البته زمانی که ایران برای قرار دادن کلاهک هسته ای روی یک موشک طول می کشد ممکن است یک یا دو سال طول بکشد.

بنابراین، ایالات متحده اصرار داشت که مذاکرات در حال نزدیک شدن به “پایان بازی” است: اگر به زودی توافقی حاصل نشود، توافق قبلی ارزش خود را از دست خواهد داد. با طولانی شدن مذاکرات، محدودیت‌های برنامه ایران بر اساس «بند غروب آفتاب» برجام زودتر به پایان می‌رسد. راب مالی، مذاکره کننده ارشد ایالات متحده، اذعان کرد که زمان مورد نیاز برای ساخت سلاح هسته ای کاهش یافته است و بازگشت به حالت عادی ممکن است دشوار، اگر نه غیرممکن باشد.

برای طرف ایرانی نیز برجام ارزش خود را از دست می دهد. از آنجایی که جو بایدن ممکن است در سال 2025 مجدداً به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده انتخاب نشود، این احتمال وجود دارد که هرگونه لغو تحریم های ایالات متحده موقتی باشد. ترامپ ممکن است به کاخ سفید بازگردد.

در هر صورت، هر رئیس جمهور جمهوری خواه دیگری برای کنار گذاشتن توافق تحت فشار شدید قرار دارد. مذاکره‌کنندگان آمریکایی درخواست‌های ایران برای تضمین عدم اعمال مجدد تحریم‌ها را رد کرده‌اند. آنها گفتند بایدن نمی تواند جانشین خود را به توافق هسته ای احتمالی گره بزند. بهترین کاری که او می توانست انجام دهد این بود که قول دهد در صورت پایبندی ایران به برجام به برجام عمل کند.

تضمینی خواهد بود؟ خوش بینان احتمال یک معامله جدید را 75 درصد می دانند. این یک پیروزی بزرگ برای اقتصاد ایران در دوره اول ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی خواهد بود. بدبینان اما احتمال شکست بالایی دارند و معتقدند ایران مزایای خود را ارائه می دهد زیرا متقاعد شده است که ایالات متحده نمی خواهد از گزینه نظامی استفاده کند و جنگی را علیه ایران آغاز کند. در این میان، احتمال اختلاف زیاد است زیرا ایران مستقیماً با آمریکا مذاکره نمی کند (در عوض ایران مستقیماً از طریق دیپلمات های اروپایی، چینی و روسی مذاکره نمی کند).

بایدن گفت که اجازه نمی دهد ایران به سلاح هسته ای دست یابد، در حالی که اسرائیل مطمئن نیست. بایدن گفت ایران نباید به بمب اتمی دست یابد. در نتیجه او قول داد که با ایران به توافقی «طولانی تر و قوی تر» از برجام برسد. در عین حال، دولت بایدن در بهترین حالت به توافقی کوتاه مدت و ضعیف تر از برجام خواهد رسید.

البته مقامات غربی نیز در صورت شکست مذاکرات خود را برای جایگزینی آماده می کنند. آنها بی سر و صدا در حال بحث در مورد گام های بعدی در افزایش فشار اقتصادی و سیاسی بر ایران هستند. یکی از گزینه‌های کشورهای اروپایی (و احتمالاً بریتانیا) مکانیزم محرکی است که با آن تحریم‌های سازمان ملل می‌تواند علیه ایران اعمال شود و این به عنوان یک گزینه به شورای امنیت سازمان ملل متحد پیشنهاد شده است. این موارد تأثیر محدودی دارد و درگیری بین غرب و روسیه و چین را تشدید می کند. در همین حال، غرب از چین و روسیه برای افزایش تأثیر تحریم‌های اقتصادی بر ایران، می‌خواهد که مصالحه کنند.

روسیه و چین تاکنون به ایران کمک کرده اند تا به سمت توافق هسته ای جدید حرکت کند. به عنوان مثال، در ماه دسامبر، دو کشور ایران را مجبور کردند تا به همکاری محدود خود با آژانس بین المللی انرژی اتمی بازگردد تا از طرح این موضوع در شورای امنیت سازمان ملل جلوگیری شود. روابط چین و روسیه با ایران پیچیده است. روسیه به ایران تسلیحات و فناوری هسته ای می دهد.

چین بزرگترین خریدار نفت از ایران است. به نظر می رسد روسیه و چین هر دو علاقه مند به استفاده از ایران به عنوان اهرمی علیه نفوذ آمریکا هستند. با این حال، نه روسیه و نه چین نمی خواهند ایران به سمت سلاح های هسته ای حرکت کند. ظاهراً دو کشور نمی‌خواهند یک بحران جدید در خلیج فارس به بی‌ثباتی ژئوپلیتیکی بیافزاید.

طوفان در اوکراین می تواند بر چنین محاسباتی تأثیر بگذارد. برخی از دیپلمات ها امیدوارند که بحران اوکراین در واقع به توافق سرعت ببخشد، زیرا قدرت های بزرگ به دنبال رقابت با بقیه جهان هستند. هفته گذشته، روسیه و چین بیانیه مشترکی صادر کردند و ایالات متحده و متحدانش را به دلیل ایجاد و تشدید درگیری در سراسر جهان محکوم کردند. ایران می تواند عنصر دیگری از رقابت غرب با روسیه و چین باشد. اگر این اتفاق بیفتد، یک بحران جدید در خاورمیانه به بحران بین روسیه و چین و غرب در اروپا و آسیا خواهد افزود.

[ad_2]

Tiana Fitzpatrick

دوست حیوانات در همه جا. متخصص موسیقی برنده جایزه. کافه قهوه. ارتباط دهنده. کاوشگر. متعصب الکل

تماس با ما